Daar is de vertaling:
De oplading van elektrische voertuigen (EV) transformeert snel het energielandschap van Delhi. Recent gepubliceerde cijfers onthullen dat van april tot oktober van FY25 de publieke oplaadstations (PCS’s) in het National Capital Territory een verbazingwekkende 206,23 miljoen eenheden elektriciteit hebben verbruikt, wat een schokkende stijging van 101% ten opzichte van vorig jaar betekent.
Deze stijging plaatst Delhi in de frontlinie van het EV-landschap, goed voor 46,93% van de totale elektriciteit die door oplaadstations in het land wordt verbruikt. Ter vergelijking, Maharashtra, de op één na grootste consument, rapporteerde een 59% stijging naar 108,13 miljoen eenheden, maar het totale aandeel is gedaald van 29,41% naar 24,61%.
De groei in het elektriciteitsverbruik in Delhi is indrukwekkend, voornamelijk aangedreven door het toenemende aantal elektrische voertuigen op de weg. De markt ervaart een opleving, met passagiers-EV-verkopen in India die bijna verdubbelen in 2023 tot 96.100 eenheden, met verwachtingen dat dit in 2024 de 100.000 eenheden zal overschrijden. Het cumulatieve elektriciteitsverbruik in heel India van EV-PCS bedraagt nu 439,46 miljoen eenheden, wat een jaar-op-jaar stijging van meer dan 90% weerspiegelt.
Terwijl de vraag naar lithium-ionbatterijen de hoogte in schiet, suggereren projecties dat tegen 2030 de jaarlijkse behoefte aan lithium-ionbatterijen in India verviervoudigd zou kunnen worden. Deze duidelijke verschuiving naar de acceptatie van EV’s herschrijft de toekomst van transport in India en belooft een groenere en duurzamere omgeving.
Delhi Voert de Lading: De Snelle Groei van Elektrische Voertuigen Opladen in India
De Elektriserende Oplading van EV’s in Delhi
De infrastructuur voor het opladen van elektrische voertuigen (EV) in Delhi ondergaat een ongeëvenaarde transformatie, die een significante impact heeft op het energieverbruik in de regio. Recente gegevens geven aan dat van april tot oktober van FY25 de publieke oplaadstations (PCS’s) in het National Capital Territory een oogverblindende 206,23 miljoen eenheden elektriciteit hebben verbruikt. Dit cijfer weerspiegelt een opmerkelijke 101% stijging ten opzichte van het voorgaande jaar, waardoor Delhi aan de voorhoede van de EV-industrie staat.
Marktverdeling
Delhi is nu goed voor 46,93% van de totale elektriciteit die door oplaadstations in heel India wordt verbruikt, wat een duidelijke voorsprong betekent op elke andere staat. Ter vergelijking, Maharashtra, dat op de tweede plaats staat, rapporteerde een verbruik van 108,13 miljoen eenheden, met een 59% stijging, maar zijn marktaandeel is gedaald van 29,41% naar 24,61%. Deze verandering benadrukt de significante vooruitgang van Delhi in het ontwikkelen van de EV-infrastructuur.
Groei van de Verkoop van Elektrische Voertuigen
De stijging van het elektriciteitsverbruik kan grotendeels worden toegeschreven aan het toenemende aantal elektrische voertuigen op de weg. In 2023 zijn de passagiers-EV-verkopen in India bijna verdubbeld, wat de verkopen op 96.100 eenheden heeft geduwd. Analisten voorspellen dat dit cijfer in 2024 de 100.000 eenheden zal overschrijden. Deze opleving benadrukt niet alleen de toenemende acceptatie van EV’s onder consumenten, maar geeft ook aan dat de houding ten opzichte van duurzame transportwijzen verandert.
Trends in het Cumulatieve Elektriciteitsverbruik
Terwijl een holistisch beeld van het land weerspiegelend, heeft het cumulatieve elektriciteitsverbruik in India van EV-PCS 439,46 miljoen eenheden bereikt, wat een jaar-op-jaar stijging van meer dan 90% markeert. Deze opvallende groeicurve toont de toenemende vraag naar elektrische voertuigen en ondersteunende infrastructuur aan.
Toekomstprojecties voor Lithium-ionbatterijen
Naarmate de markt voor EV’s uitbreidt, groeit ook de vraag naar lithium-ionbatterijen. Huidige prognoses suggereren dat tegen 2030 de jaarlijkse behoefte aan deze batterijen in India verviervoudigd zou kunnen worden. Deze behoefte is essentieel om de verwachte groei in de verkoop van elektrische voertuigen te accommoderen en om de nationale duurzaamheidsdoelen te ondersteunen.
Voordelen van Elektrische Voertuigen
– Vermindering van Emissies: EV’s dragen bij aan lagere broeikasgasemissies in vergelijking met traditionele voertuigen.
– Kosten efficiëntie: Elektrische voertuigen kunnen op de lange termijn goedkoper zijn in onderhoud en gebruik, vooral naarmate de oplaadinfrastructuur verbetert.
– Duurzame Toekomst: De verschuiving naar elektrische mobiliteit ondersteunt India’s verplichtingen op het gebied van milieuduurzaamheid.
Beperkingen en Uitdagingen
– Oplaadinfrastructuur: Ondanks de groei blijft de beschikbaarheid van oplaadstations een uitdaging in veel delen van het land.
– Batterijproductie: De toenemende vraag naar lithium-ionbatterijen vormt uitdagingen op het gebied van grondstofvoorziening en productiecapaciteit.
Conclusie
De transformatie van het opladen van EV’s in Delhi getuigt van de toewijding van de regio aan het ontwikkelen van duurzame energieoplossingen. Met de groeiende verkoop van elektrische voertuigen die op het punt staat om door te groeien en de toenemende behoefte aan ondersteunende infrastructuur, staat Delhi klaar om een cruciale rol te spelen in het vormgeven van de toekomst van transport in India.
Voor meer inzichten over elektrische voertuigen en duurzaamheidstrends, bezoek NITI Aayog.