Mercedes F1 stond voor een onverwachte wending van gebeurtenissen na de diskwalificatie van George Russell omdat zijn auto onder het gewicht was aan het einde van de Belgische Grand Prix van de Formule 1. Het team stond voor een raadsel, omdat er aanvankelijk geen duidelijke verklaring beschikbaar was. Het onderzoek leidde Mercedes naar een fout in hun berekeningen, wat leidde tot de FIA die dit bevestigde als een echte teamfout.
De beslissing van Russell om te kiezen voor een éénstopstrategie bracht hem naar de overwinning, terwijl hij een tweede pitstop oversloeg die de meeste van zijn concurrenten namen. Echter, zijn onvermoeibare inspanning had een prijs, omdat de versleten banden van de langere stint resulteerden in een afname van het gewicht. De trackside-directeur van Mercedes hintte erop dat de bandenslijtage mogelijk een significante factor was bij het gewichtsverschil.
Omdat teams doorgaans rekening houden met verwachte bandenslijtage en gewichtsvermindering bij het instellen van hun racemassa, verraste de onverwachte éénstopstrategie in Spa-Francorchamps Mercedes. De unieke kenmerken van de baan, in combinatie met het ontbreken van een langzame ronde voor bandendekking, kunnen een rol hebben gespeeld bij de ondergewichtige auto van Russell.
De verschillen in Spa, waaronder het ontbreken van marbles tijdens de afremronde, vormen uitdagingen voor teams die proberen te voldoen aan de gewichtsvoorschriften na de race. Hoewel de situatie met de marbles na de race een deel van het gewichtsverschil zou kunnen verklaren, benadrukken de complexiteiten van het beheren van bandenslijtage op specifieke circuits de uitdagingen waarmee teams te maken krijgen in de Formule 1.