Fernando Alonso, tweevoudig wereldkampioen, gelooft dat veranderende windomstandigheden tijdens de Grand Prix van Qatar mogelijk hebben bijgedragen aan de extreme hitte die de coureurs ervoeren2. De FIA onderzoekt de race nadat verschillende coureurs fysiek moeite hadden om het vol te houden, met Esteban Ocon die zelfs ziek werd in zijn helm en Lance Stroll die toegaf het bewustzijn te hebben verloren2. Factoren die bijdroegen aan de moeilijke omstandigheden waren onder andere de mogelijkheid om de auto tot het uiterste te drijven vanwege de langere stintlengtes opgelegd door Pirelli en de FIA, hoge G-krachten met slechts één langzame bocht, en het ontbreken van safety cars na de openingsronde2.
Deze omstandigheden waren niet aanwezig in de Sprint race, die drie safety car periodes had. Alonso, die zesde werd in de race, gelooft dat een verandering in de windomstandigheden een rol speelde in de uitdagende race2. Hij stelt voor om oplossingen te verkennen voor toekomstige extreme omstandigheden, zoals het uitstellen van de start van de race2. Hij beschouwt deze race ook als een van de zwaarste in zijn carrière, met alleen Maleisië in 2009 en Bahrein in 2009 als vergelijkbaar heet2.
Alonso was verrast door de extreme hitte tijdens de race. “Het was een verrassing om eerlijk te zijn, omdat [zaterdag] niet zo erg was, misschien was het winderig… of iets [en in de race], we misten die ventilatie, dus het was extreem,” vertelde Alonso aan de media, waaronder RacingNews3651. Hij suggereert dat er in de toekomst gekeken moet worden of er een oplossing is voor dergelijke extreme omstandigheden, zoals het uitstellen van de start1.
Alonso herinnert zich andere races in zijn carrière die even uitdagend waren vanwege de hitte. “Toen we in Maleisië raceten, in Sepang overdag, herinner ik me dat als zeer extreem, Bahrein 2009 denk ik was 41 graden”1. Deze ervaringen onderstrepen de noodzaak om oplossingen te vinden voor extreme omstandigheden in de toekomst, om de veiligheid en het welzijn van de coureurs te waarborgen.