Het verbod op de ontwikkeling van de belangrijkste onderdelen van de Formule 1-auto’s voor 2026, dat pas in 2025 van start gaat, is vastgelegd in de regelgeving door verdere beperkingen op windtunnel- en CFD-tests. De F1 Commissie heeft ingestemd met het feit dat “er geen werk mag worden verricht aan de ontwikkeling van een auto” voor 2026 vóór 1 januari 2025, en de Wereldraad voor Motorsport van de FIA heeft regelwijzigingen geratificeerd om dit te controleren.
Zoals verwacht, wordt dit gedaan door beperkingen te specificeren voor beperkte windtunneltests en CFD-simulaties – in wezen dezelfde beperking die werd opgelegd voor de huidige generatie auto’s, toen de COVID-19-pandemie het plan voor nieuwe regels in 2021 onderbrak en er inspanningen werden geleverd om de kosten te beheren voor de vertraging van 12 maanden bij de invoering van de nieuwe regels tot 2022.
Vanaf 1 december van dit jaar tot 1 januari 2025 is het enige toegestane windtunnelwerk het gebruik van een schaalmodel dat “aanzienlijk voldoet aan de technische voorschriften van 2023, 2024 of 2025”. Dyno-tests gericht op het ontwikkelen van remsysteemcomponenten “met het oog op 2026” zijn ook verboden.
Veelgestelde Vragen
Wat betekent het aero-ontwikkelingsverbod voor F1-auto’s?
Het aero-ontwikkelingsverbod voor F1-auto’s betekent dat teams niet mogen werken aan de ontwikkeling van de belangrijkste onderdelen van hun auto’s voor 2026 tot het begin van 2025.
Wat zijn windtunnel- en CFD-tests?
Windtunneltests en CFD (Computational Fluid Dynamics) simulaties zijn technieken die worden gebruikt in de Formule 1 om de aerodynamische eigenschappen van een auto te testen en te optimaliseren.
Wat is de F1 Commissie?
De F1 Commissie is een orgaan dat bestaat uit vertegenwoordigers van de teams, de FIA, de commerciële rechthebbende en circuits. Het is verantwoordelijk voor het nemen van beslissingen over de regels en regelgeving van de sport.
Verklarende Woordenlijst
Aero-ontwikkeling: Aero-ontwikkeling verwijst naar de ontwikkeling van aerodynamische componenten van een Formule 1-auto. Dit omvat het ontwerp en de optimalisatie van de carrosserie van de auto om de luchtweerstand te minimaliseren en de downforce te maximaliseren.
Windtunnel: Een windtunnel is een tool die wordt gebruikt om de effecten van lucht die over of rond vaste objecten stroomt te bestuderen. In de Formule 1 worden windtunnels gebruikt om de aerodynamische eigenschappen van auto’s te testen.
CFD (Computational Fluid Dynamics): CFD is een tak van vloeistofmechanica die numerieke analyse en algoritmen gebruikt om problemen met betrekking tot vloeistofstromen op te lossen. In de Formule 1 wordt CFD gebruikt om de luchtstroom rond een auto te simuleren en te analyseren.
FIA (Fédération Internationale de l’Automobile): De FIA is de internationale overkoepelende organisatie voor autosport. Het is verantwoordelijk voor het reguleren van Formule 1 en vele andere vormen van motorsport.
Dyno-testen: Dyno-testen, of dynamometer testen, is een proces waarbij de prestaties van een motor worden gemeten. In de context van de Formule 1 kan dit ook verwijzen naar het testen van andere componenten van de auto, zoals het remsysteem.