Lando Norris verklaarde dat de Grand Prix van Qatar “te gevaarlijk” was voor Formule 1-coureurs vanwege een combinatie van hitte, G-krachten en een snel tempo tijdens de race1. Op een avond waarop verschillende coureurs bijna het bewustzijn verloren, Esteban Ocon ziek werd in zijn helm, Logan Sargeant zich terugtrok vanwege een zonnesteek en het medisch centrum na de race meerdere bezoekers ontving, denkt Norris, die op het podium eindigde, dat de F1 te ver ging in termen van wat acceptabel was1.

De impact van hitte en snelheid op coureurs

In plaats van dat het simpelweg een kwestie was van de race in Qatar die plaatsvond onder te hete omstandigheden, waren de gevolgen van een vlakke race, veroorzaakt door verplichte korte bandenstops op de hogesnelheidslocatie, gecombineerd om F1-coureurs tot het uiterste te drijven1. Norris vertelde aan Motorsport.com dat hij denkt dat ze waarschijnlijk de limiet hebben gevonden en dat het triest is dat ze het op deze manier moesten ontdekken1. Hij benadrukte dat het geen kwestie is van meer training voor de coureurs, maar dat ze in een gesloten auto zitten die extreem heet wordt tijdens een zeer fysieke race1.

Reactie van andere coureurs

Racewinnaar Max Verstappen, die misschien een makkelijkere tijd had vanwege zijn Red Bull die in de vrije lucht aan de voorkant van het veld reed, was duidelijk dat de problemen waarmee coureurs te maken hadden niets te maken hadden met niet fit genoeg zijn – het ging allemaal om de omstandigheden1. Verstappen gaf aan dat hij niet uitkeek naar de race toen hij het weerbericht zag en dat het gewoon te warm was1. Hij merkte op dat er nog een paar plaatsen zijn waar de races lang en warm zijn, zoals Singapore, en dat er enkele dingen zijn om naar te kijken1. Verstappen voegde eraan toe dat er veel kwesties zijn die moeten worden geëvalueerd na een weekend in Qatar dat werd overschaduwd door bandenproblemen veroorzaakt door aangepaste kerbstones1.

Toekomstige overwegingen voor de Grand Prix van Qatar

De weersomstandigheden zullen aanzienlijk verbeterd zijn voor 2024, wanneer de race gepland staat op 1 december, wanneer het koeler zou moeten zijn1. Verstappen denkt echter dat er veel zaken moeten worden geëvalueerd na een weekend in Qatar dat werd overschaduwd door bandenproblemen veroorzaakt door aangepaste kerbstones1. Het is belangrijk dat de F1 en de betrokken partijen deze kwesties bespreken en passende maatregelen nemen om de veiligheid en het welzijn van de coureurs te waarborgen tijdens toekomstige races.