Audi heeft een belangrijke tegenslag aangekondigd in hun voorbereidingen voor de Formule 1 in 2026. James Key, de technisch directeur van Sauber F1, heeft aangegeven dat het team pas in hun tweede jaar onder Audi, in 2027, het ‘eindproduct’ zal zijn. Alfa Romeo, dat volgend jaar onder een nieuwe naam zal racen, eindigde in 2023 als negende in het constructeurskampioenschap, slechts vier punten voor op Haas, dat laatste werd1.

Hoewel alle ogen gericht zijn op 2026 en de komst van Audi, heeft Key mensen gewaarschuwd om hun verwachtingen niet te hoog op te schroeven. De voormalige McLaren-man gaf toe dat er nog veel werk aan de winkel is en dat 2026 nog steeds een vormend jaar voor het team kan zijn1.

“We zijn ons bewust van de leidende tijd voor mensen, natuurlijk, met tuinperiodes. We wachten daar zeker niet op, er is veel dat we nu kunnen doen zonder…” zei Key tegen Motorsport.com1.

Veelgestelde vragen

Wat betekent ‘eindproduct’ in deze context?

In deze context betekent ‘eindproduct’ dat het team volledig operationeel en competitief zal zijn. Het team zal naar verwachting in hun tweede jaar onder Audi, in 2027, volledig op stoom zijn.

Wie is James Key?

James Key is de technisch directeur van Sauber F1. Hij heeft een belangrijke rol in de ontwikkeling en prestaties van het team.

Wat is het constructeurskampioenschap?

Het constructeurskampioenschap is een jaarlijkse competitie in de Formule 1 waarbij de prestaties van de teams worden beoordeeld. Punten worden toegekend op basis van de resultaten van de individuele races.

Verklarende woordenlijst

Formule 1 (F1): De hoogste klasse van internationale autosport die door de Fédération Internationale de l’Automobile (FIA) wordt gesanctioneerd.

Constructeurskampioenschap: Een jaarlijkse competitie in de Formule 1 waarbij de prestaties van de teams worden beoordeeld. Punten worden toegekend op basis van de resultaten van de individuele races.

Technisch directeur: Een persoon die verantwoordelijk is voor het technische aspect van een team, inclusief de ontwikkeling en prestaties van de auto’s.

Tuinperiodes: Een term die vaak wordt gebruikt in de Formule 1 om de periode te beschrijven waarin een werknemer van een team niet mag werken na het verlaten van dat team, om te voorkomen dat gevoelige informatie wordt gedeeld.