Moto3, in tegenstelling tot Moto2, blijft een open klasse, hoewel de regelgeving beperkingen oplegt op het gebied van motor kosten, elektronica en bandentoewijzing. Sinds 2020 is Elf geassocieerd in de inleidende Grand Prix klasse met het KTM Tech 3 team, dat opnieuw twee jonge rijders in 2023 inzet: de Italiaan Filippo Farioli en de Spanjaard Daniel Holgado. Met een motorinhoud beperkt tot 250cc, vereist Moto3 een grote precisie in termen van motorinstellingen1.
Dorna Sports, de MotoGP promotor, lanceerde het FIM Moto3 Junior Wereldkampioenschap in 2012. Gebaseerd op de Motorcycle Grand Prix kalender, wordt de Moto3 klasse gehouden naast de MotoGP en Moto2 evenementen. De FIM Moto3 Junior Wereldkampioenschap gaat helemaal over vernieuwing. De Moto3 klasse vindt zijn wortels terug naar een vorige en lagere categorie in termen van motorinhoud. De motoren zijn nu uitgerust met een enkele cilinder viertakt 250cc motor in plaats van een tweetakt 125cc motor1.
Wereldwijd wordt het FIM Moto3 Junior Wereldkampioenschap erkend als een belangrijke springplank voor een carrière in de wereld van motorracen. Met rijders in de leeftijd van 16 tot 28, trekt de Moto3 klasse opkomende jonge talenten van over de hele wereld aan die hun potentieel willen ontwikkelen en hun eerste stappen willen zetten met het oog op het op een dag toetreden tot de iconische MotoGP1.
Met de drie sterkste rijders van het Moto3 seizoen 2022; Izan Guevara, Sergio Garcia en Dennis Foggia allemaal opschuiven naar Moto2, wordt de inleidende Grand Prix klasse uitgebreid vernieuwd. Ayumu Sasaki, die vorig jaar vierde werd in het kampioenschap, hoopt uiteraard de titel terug te brengen naar Japan. Om dit te doen, zal hij de ambities van Jaume Masia moeten dwarsbomen, die dit jaar toetreedt tot het Leopard team1.