De FIA, de regerende instantie van de Formule 1, heroverweegt de straf die Lewis Hamilton kreeg voor het oversteken van een actief circuit zonder toestemming tijdens de Grand Prix van Qatar vorig weekend. Er is bezorgdheid dat de straf niet streng genoeg was. Hamilton, de zevenvoudig wereldkampioen, botste in de eerste bocht in Lusail met zijn Mercedes-teamgenoot George Russell, verliet zijn auto in het grind en stak het circuit over om terug te keren naar de pitstraat1.

Hamilton kreeg een berisping en een boete van 50.000 euro ($52,545), waarvan 25.000 euro voorwaardelijk voor de rest van het seizoen op voorwaarde dat hij het niet opnieuw zou doen. De FIA gaf op zondag aan dat ze het incident ‘heroverwegen’1.

De rol van Hamilton als rolmodel

De FIA merkte op dat Hamilton zich verontschuldigde tijdens de daaropvolgende hoorzitting van de stewards over het incident en erkende dat het oversteken een ernstige veiligheidsovertreding was. “Echter, gezien zijn status als rolmodel, maakt de FIA zich zorgen over de indruk die zijn acties mogelijk hebben gemaakt op jongere coureurs”1.

Het is belangrijk op te merken dat het oversteken van een actief circuit terwijl auto’s met hoge snelheid racen, zeer gevaarlijk is. In 1977 stierf de Britse Formule 1-coureur Tom Pryce tijdens de Grand Prix van Zuid-Afrika op Kyalami nadat zijn auto een onzichtbare brandweerman had geraakt en gedood die zonder toestemming het circuit overstak1.

Toekomstige richtlijnen en straffen

Het is waarschijnlijk dat de regerende instantie duidelijkere richtlijnen en strengere straffen wil instellen voor dergelijke overtredingen in de toekomst. Deze heroverweging volgt ook op een incident bij de wereldkampioenschappen karting in Italië vorig weekend, waar de Brit Joe Turney beenletsel opliep nadat hij zijn kart terug op de baan had geduwd en werd geraakt door een rivaal1.

Het is begrepen dat een belangrijke motivatie niet is om Hamilton een grotere sanctie op te leggen, maar om te overwegen of de straffen in het algemeen voor het oversteken van een actief racecircuit veel groter zouden moeten zijn3. Het is van cruciaal belang dat alle coureurs, ongeacht hun status, de regels respecteren en zich bewust zijn van de mogelijke gevaren die hun acties kunnen veroorzaken.